Секрети хорошого апетиту

Секрети хорошого апетиту дитини 

         Харчування дітей в організованих колективах здійснюється на підставі  сезонних меню, які складені з урахуванням гігієнічних принципів та натуральних норм продуктів, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 22 листопада 2004 року № 1591 і погоджені з органами Держпродспоживслужби.

         Раціональне харчування дітей у дошкільному навчальному закла­ді грунтується на оптимальному режимі харчування та збалан­сованості раціону. Воно є основною умовою підвищення опірності організму дитини до захворювань, для нормального росту та розви­тку дітей. Проте часто в нашому дошкільному навчальному закладі ми стикаємося з такою проблемою, як відсутність апетиту у дітей.

    А тому давайте розглянемо секрети формування  хорошого  апетиту  у дітей.

Помірність у харчуванні

         Власне, ставлення до їжі визначається не лише культурою харчування, але й досвідом людства. «Товста дитина — здоро­ва дитина» — таке твердження закладене у свідомості бабусь, а іноді й деяких мам. Бо ж вони думають, що нагодувати дити­ну — головне материнське призначення. А якщо мама не наго­дує, то обов'язково це зробить бабуся. Проте дитина не потребує великої кількості їжі. Намагаючись «запхати» в дитину порцію страви, розраховану на дорослу людину, батьки негативно впли­вають не лише на фізичний стан, а й на її психіку. Із часом для та­ких дітей переїдання стає звичкою, що призводить до надмірної ваги.

         Досить часто причинами переїдання стає примушування дити­ни з'їсти все та показати пусту тарілку або соромлення її за викидан­ня залишків їжі. Так дитина, поступаючись вимогам батьків, звикає переїдати. Хоча будь-яка дитина здатна зрозуміти та відчути, скіль­ки їй потрібно з'їсти.

         Об'єм страв має відповідати віку дитини та функціональним можливостям її травної системи. Надмірний об'єм страв може спри­чинити навіть функціональні порушення шлунково-кишкового тракту.

Різноманітність раціону

         Страви, приготовані в дошкільному навчальному закладі, від­різняються від домашніх. Небагато сучасних мам готують рибні кот­лети або варять какао. Іноді, потураючи смакам та примхам дитини, вони готують одні й ті самі страви. До того ж батьки часто купують навіть маленьким дітям чіпси, сухарики, піцу, газовані солодкі на­пої. Про шкідливість цих продуктів харчування знають усі. Вони не містять корисних для організму дитини речовин, тож і не задо­вольняють його фізіологічні потреби. Утім, найбільше вражає те, що батьки годують дитину такими продуктами зранку, до відвіду­вання дитячого садка. Природно, що після такого перекусу про хоро­ший апетит не може бути й мови.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!   Вживання натщесерце продуктів харчування зі штучними барвниками, консервантами, ароматизаторами, підсолоджувачами та газом викликає у дітей подразнення слизової оболонки шлунка та сприяє розвитку гастритів, виразкової хво­роби, закрепів.

         На думку вчених, від народження діти підсвідомо надають перевагу солодкому, сприймають солоне та автоматично відки­дають гірке та кисле. Цьому є просте пояснення: солодка та со­лона їжа містить цінні та легкозасвоювані речовини. їх організм розпізнає як смачні. Гіркий та кислий смак мають більшість не­свіжих та отруйних продуктів, тому організм визначає їх як не­смачні. Продукти ж, що мають такі смаки, дитям хочеться виплю­нути.

Режим харчування вдома

Достатньо часто в сучасних сім'ях відсутній режим харчуван­ня, особливо у вихідні дні. Дітей годують з неоднаковими проміж­ками між прийомами їжі або пізно ввечері перед сном. Це шкодить роботі шлунково-кишкового тракту дитини.

         ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!  Вживання їжі в певний час виробляє умов­ний рефлекс, забезпечує ритмічність процесів секреції у шлунку й оптимальне виділення травних соків.

         За безладної організації харчування організм дитини привчаєть­ся протягом усього дня перекушувати між основними прийомами їжі, іноді навіть замість них. Окрім того, відсутність режиму харчування вдома робить марними зусилля працівників дошкільного навчально­го закладу щодо формування у дітей потреби харчуватися в певний час.

Індивідуальні особливості організму дитини

На апетит впливають також такі індивідуальні особливості організму дитини:

  • інтенсивність росту дитини та рівень енерговитрат;
  • емоційний стан;
  • особливості психіки.

         Інтенсивність росту організму дитини залежить від гене­тичних особливостей. У той час, коли дитина росте інтенсивніше, вона більше та охочіше їсть. Коли інтенсивність росту зменшується, може знизитися й апетит.                                                                         

         Щодо рівня енерговитрат слід пам'ятати:  що більше дитина витрачає енергії, то ліпше їстиме. Якщо дитина малорухлива та спокійна, то їсть вона менше, ніж жвава. Існують і се­зонні закономірності апетиту, але вони теж індивідуальні. Напри­клад, у деяких дітей апетит узимку ліпший, бо вони менш активні, деякі навпаки краще їдять улітку, тому що активніші.

         Загальновідомо, що надмірні пе­реживання можуть зіпсувати апетит. Дитина в цьому сенсі  чутливіша за до­рослого, адже навіть найменші біль, об­раза, засмучення позначаються на ди­тячій психіці та порушують апетит. Не варто забувати, що спричинити втрату апетиту можуть і досить сильні приємні емоції. Якщо дитина надто збуджена, набігалася, вона може відмовитися їсти. У такому разі не варто пропонувати дитині перекусів, оскільки через якийсь час апетит обов'язково з'явиться.

         Вагомим є також вплив особливостей дитячої психіки на апе­тит. Через особливості психіки деякі діти їдять дуже довго, де­які поводять себе за столом з острахом. Така поведінка зазвичай сприймається дорослими як примхливість, перебірливість в їжі та викликає роздратування. Як наслідок, наполегливо, ложка за ложкою, страва прямує до рота дитини. А в чутливих дітей не­гативні емоції, пов'язані з насильним годуванням, можуть спри­чинити психологічну травму. Насильне годування може надовго залишитися в півсвідомості дитини та в подальшому стати при­чиною поганого апетиту. Саме тому фахівці підкреслюють, що їжу треба пропонувати, а не нав'язувати. До того ж не варто висува­ти ультиматум дитині: «Не з'їси усе — не підеш гратися, не будеш дивитися телевізор».

Харчування дітей  вдома після повернення з дитячого садка

       Багато батьків прагнуть вдома доповнити харчування дітей жирною і солодкою стравою, а також нагодувати перед сном повним домашнім обідом. Це не приносить дитині користі. В дитячому закладі діти отримують достатнє кількість білків, жирів і вуглеводів. Тому батькам необхідно кожного дня продивлятися меню і відповідно доповнювати вечерю дітей продуктами особливо багатими білками – молоком, сир, рибою, яйцями, сиром, якщо їх не було в меню.   Самим цінним джерелом білка в дитячому харчуванні є сир. Батькам необхідно потурбуватися про те, щоб сир і страви з нього готувались дитині на вечір частіше.
   В окремі дні дітям можна дати рибні страви, так як білки риби легше і швидше переварюються в порівнянні з м’ясом. Корисний  також мед. Мед з молоком підвищує гемоглобін. В домашню вечерю обов’язково потрібно включати фрукти і овочі .

   Морква – багате джерело каротину, який в організмі перетворюється на вітамін А. Морква повинна бути в харчуванні дитини кожного дня, особливо в зимово – весняний період.
   Для того, щоб урізноманітнити харчування дітей у вихідні дні, батькам потрібно слідкувати за меню дитячого закладу на протязі тижня і вдома готувати інші страви, які б доповнювали меню ДНЗ.

  О котрій годині вечеряти?

 Вечеряти дитина повинна за 1,5-2  години до сну.

 Легкий перекус о 9 вечора може бути доречний для дитини, яка перед цим поїла о 18 годині.

 У чому шкода пізньої вечері?

   Пізня вечеря, по-перше, погана тим, що дитина в цей час вже хоче спати, тому буде погано є, капризувати. По-друге, в пізній час гірше виробляються травні ферменти, що порушує сон дитини. Систематичні пізні вечері можуть привести до захворювань шлунково-кишкового тракту.

               Що приготувати дитині на вечерю?

   Можна легкі продукти. Легкими вважаються продукти, які для переварювання і засвоєння не вимагають напруги ферментних систем шлунково-кишкового тракту, тобто не містять великої кількості жирів (особливо тваринного походження) і білків, що вимагають для переварювання стільки ж енергії, скільки вони дають організму.

До легких відносяться молочні і кисломолочні продукти, каші, овочі (окрім бобових), фрукти, птах, нежирні сорти риби. Як правило, дітям, відвідуючи заклад дошкільної освіти, не вистачає в раціоні саме цих продуктів.

Безпосередньо перед сном можна випити молоко або кефір. При цьому об'єм рідини має бути 50-150 мл залежно від віку. Молоко з печивом теж годиться для вечері. Це легкі продукти і добре засвоюються.

     Не можна «Важкі» продукти вимагають вироблення великої кількості травних соків, довше перетравлюються, тоді як природна активність травної системи йде до вечора на спад. У зв'язку з цим може порушитися травлення і сон. «Важкі» продукти - це м'ясо (особливо свинина і баранина), жирна риба, копченина, гриби, бобові. Недопустимі чіпси, сухарі, смажені горішки.

Привчайте дитину:

v перед прийомом їжі обов’язково мити руки з милом, витирати їх індивідуальним рушником;

v самостійно сідати на стілець та підсовувати його до столу;

v під час прийому їжі охайно вживати тверду їжу;

v відламувати хліб маленькими шматочками, заїдати його рідкою їжею (суп, борщ тощо); самостійно їсти ложкою з тарілки, пити з чашки;

v не обливатись; після прийому їжі користуватися серветкою, вставати зі стільця.

v Навчайте малюка підтримувати чистоту навколо себе, бути охайним, пояснюйте йому, що і як треба робити.